Home » D:News » Mașinile autonome cu memorie, mai aproape de realitate. La ce ne ajută?

Mașinile autonome cu memorie, mai aproape de realitate. La ce ne ajută?

Mașinile autonome cu memorie, mai aproape de realitate. La ce ne ajută?
Foto: @Deva Darshan/Unsplash
Publicat: 27.06.2022

Vehiculele autonome se conduc singure pe baza a ceea ce a fost introdus în sistemele lor de conducere, însă mașinile autonome cu memorie ar putea însemna un pas înainte în evoluția acestora.

Vehiculele care folosesc rețele neuronale artificiale nu au nicio „amintire” despre trecut. Ele văd în mod constant lumea pentru prima dată, indiferent cât de des au fost pe un anumit drum sau în condiții meteorologice similare.

Cercetătorii de la Universitatea Cornell, din SUA, au dezvoltat o modalitate de a ajuta vehiculele autonome să creeze „amintiri” ale experiențelor anterioare și să le folosească în călătoriile viitoare, mai ales în condiții meteorologice nefavorabile, când vehiculele nu se pot baza în siguranță pe senzorii lor, scrie Interesting Engineering.

Cum au fost antrenate mașinile autonome cu memorie?

Condus de doctorandul Carlos Diaz-Ruiz, grupul a compilat un set de date conducând în mod repetat o mașină echipată cu senzori LiDAR (Light Detection and Ranging) de-a lungul unei bucle 15 kilometri în Ithaca și împrejurimi de 40 de ori pe parcursul a 18 luni.

Trecerile surprind medii diferite (autostradă, urban, campus), condiții meteorologice (însorit, ploios, ninsoare) și momente ale zilei, rezultând un set de date cu peste 600.000 de scenarii.

„Expune în mod deliberat una dintre provocările cheie ale mașinilor cu conducere autonomă: condițiile meteorologice proaste. Dacă strada este acoperită de zăpadă, oamenii se pot baza pe amintiri, dar fără amintiri, o rețea neuronală este puternic dezavantajată”, a spus Diaz-Ruiz.

Cum funcționează „amintirile” acestor autoturisme?

Cercetătorii au realizat trei lucrări prin care intenționează să depășească această limitare. Două dintre lucrări au fost prezentate la Proceedings of the IEEE Conference on Computer Vision and Pattern Recognition (CVPR 2022), care a avut loc în perioada 19-24 iunie la New Orleans.

HINDSIGHT este o abordare care utilizează rețele neuronale pentru a calcula descriptori ai obiectelor pe măsură ce mașina trece pe lângă ele. Apoi comprimă aceste descrieri, pe care grupul le-a numit caracteristici SQuaSH (Spatial-Quantized Sparse History) și le stochează pe o hartă virtuală, așa cum amintirile sunt stocate într-un creier uman.

Asta înseamnă că data viitoare când mașinile autonome cu memorie trec prin același loc, pot interoga baza de date locală SQuaSH a fiecărui punct LiDAR de pe traseu și „își amintesc” ce au aflat ultima dată. Baza de date este permanent actualizată și partajată între vehicule, îmbogățind astfel informațiile disponibile pentru a efectua recunoașterea.

Doctorandul Yurong You este autorul principal al „HINDSIGHT is 20/20: Leveraging Past Traversals to Aid 3D Perception”, pe care l-a prezentat virtual în aprilie la ICLR 2022, Conferința internațională privind reprezentările învățării. „Reprezentările de învățare” includ învățarea profundă, un fel de învățare automată.

„Aceste informații pot fi adăugate drept caracteristici la orice detector de obiecte 3D bazat pe LiDAR. Atât detectorul, cât și reprezentarea SQuaSH pot fi antrenate împreună fără nicio supraveghere suplimentară sau adnotare umană, care ar necesita mult timp și muncă”, a spus You.

Abordări diferite

În timp ce HINDSIGHT încă presupune că rețeaua neuronală artificială este deja antrenată pentru a detecta obiecte și doar îi adaugă capacitatea de a crea amintiri, MODEST presupune că rețeaua neuronală artificială din vehicul nu a fost niciodată expusă la niciun obiect sau stradă.

Prin traversări multiple ale aceluiași traseu, MODEST poate afla ce părți ale mediului sunt staționare și care sunt obiecte în mișcare. Încet învață singur ce reprezintă alți participanți la trafic și ce anume poate fi ignorat în siguranță.

Cercetătorii speră că abordările lor ar putea reduce drastic costul de dezvoltare al vehiculelor autonome (care în prezent se bazează în mare măsură pe date adnotate de oameni) și să facă astfel de vehicule mai eficiente, învățând să călătorească în locațiile în care sunt utilizate cel mai mult.

Mașinile autonome cu memorie nu vor apărea prea curând pe străzi

„În viața de zi cu zi, rar conduceți pe un traseu pentru prima dată. Fie tu însuți, fie altcineva a mai mers pe acolo înainte recent, așa că pare natural să colectăm acea experiență și să o folosim”, a spus coautorul Katie Luo, doctorand în grupul de cercetare.

„Întrebarea fundamentală este ‘putem învăța din treceri repetate?’ De exemplu, o mașină poate confunda un copac cu formă ciudată cu un pieton prima dată când scanerul său laser îl percepe de la distanță, dar odată ce este suficient de aproape, categoria obiectului va deveni clară. Așa că a doua oară când treci pe lângă același copac, chiar și în ceață sau zăpadă, ai spera că acum mașina a învățat să-l recunoască corect”, a spus autorul principal Kilian Weinberger, profesor de informatică.

Însă oricât de promițătoare ar putea părea mașinile autonome cu memorie, va trebui să mai așteptăm o vreme până le vom putea vedea pe străzi.

Vă recomandăm să citiți și:

Germania a lansat o investigație asupra Google Maps

Vulnerabilitatea Hertzbleed a unor procesoare ar putea afecta pe toată lumea

Un nou supercomputer european, inaugurat în Finlanda

Un om a antrenat un AI oribil folosind milioane de postări de pe forumul 4chan

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Ionel Brătianu, regele neîncoronat care a condus România din umbră şi s-a iubit cu nora lui Cuza şi cu Regina Maria
Ionel Brătianu, regele neîncoronat care a condus România din umbră şi s-a iubit cu nora lui Cuza şi cu Regina Maria
Cât a plătit un miliardar pentru banana lipită cu bandă adezivă de perete?
Cât a plătit un miliardar pentru banana lipită cu bandă adezivă de perete?
Orașul din România în care va fi construită o fabrică de baterii de 50 de milioane de euro
Orașul din România în care va fi construită o fabrică de baterii de 50 de milioane de euro
Misiunea spațială Hera a primit un asistent AI „prietenos”
Misiunea spațială Hera a primit un asistent AI „prietenos”
Într-o biserică din Elveția, holograma lui Iisus oferă sfaturi credincioșilor
Într-o biserică din Elveția, holograma lui Iisus oferă sfaturi credincioșilor
Rebecca Lee Crumpler, prima femeie de culoare medic. „Cu siguranță, dacă femeile nu pun întrebări medicilor, nu li se vor da răspunsuri”
Rebecca Lee Crumpler, prima femeie de culoare medic. „Cu siguranță, dacă femeile nu pun întrebări medicilor, nu li ...
România în Al Doilea Război Balcanic. „Am avut norocul să dăm peste bulgari istoviți, altfel înregistram Turtucaia deja în 1913”
România în Al Doilea Război Balcanic. „Am avut norocul să dăm peste bulgari istoviți, altfel înregistram Turtucaia ...
O nouă teorie a dezvăluit forma fotonilor
O nouă teorie a dezvăluit forma fotonilor
S-a descoperit că astronauții procesează sarcinile mai lent în spațiu
S-a descoperit că astronauții procesează sarcinile mai lent în spațiu
Pământul se încălzește în cel mai rapid ritm din istoria măsurătorilor
Pământul se încălzește în cel mai rapid ritm din istoria măsurătorilor
Holera, „mirosul morții” și Nicolae Iorga
Holera, „mirosul morții” și Nicolae Iorga
Hattie McDaniel, prima persoană de culoare recompensată cu Oscar. „Am făcut ce am putut. Restul…am lăsat în voia Domnului”
Hattie McDaniel, prima persoană de culoare recompensată cu Oscar. „Am făcut ce am putut. Restul…am lăsat în voia ...
Putem preveni ridurile dacă injectăm botox de la 20 de ani?
Putem preveni ridurile dacă injectăm botox de la 20 de ani?
Descoperire majoră în lupta cu obezitatea! De ce revin kilogramele după slăbit?
Descoperire majoră în lupta cu obezitatea! De ce revin kilogramele după slăbit?
Conexiunile sociale ne schimbă microbiomul, sugerează un studiu
Conexiunile sociale ne schimbă microbiomul, sugerează un studiu
Ce este „paradoxul coastei”?
Ce este „paradoxul coastei”?
Galaxiile UFO, ciudățeniile cosmice pe care astronomii le pot vedea abia acum, cu ajutorul Telescopului Webb
Galaxiile UFO, ciudățeniile cosmice pe care astronomii le pot vedea abia acum, cu ajutorul Telescopului Webb
Canada autorizează testarea cipurilor cerebrale de la Neuralink
Canada autorizează testarea cipurilor cerebrale de la Neuralink